Ammattitaito Lentoemännät & Stuertit Laskeutunut – Mistä Finnairin Tasonlasku Johtuu? 💔✈️

30.09.2025
Olen aivan samaa mieltä kanssasi! Tuntuu, että taivaalla on tapahtunut jotain syvästi surullista. Finnair, tuo kansallinen ylpeytemme, Suomi-kuvan lentävä lähettiläs, tuntuu lipuvan alas jostain sen aiemmasta loistosta. Se kirpaisee, kun on ollut vuosia uskollinen ja sydämessään Finnair-fani.
​Muutos ei ole tapahtunut yhdessä yössä, vaan se on ollut hidas, hiipivä prosessi, joka nyt tuntuu kiihtyneen. Mikä on muuttanut tämän ikonisen yhtiön suunnan? Vastaus tuntuu huutavan kaikissa otsikoissa, kokoushuoneissa ja osavuosikatsauksissa: Säästöt, säästöt, säästöt!
​Kysymys kuuluu: kenen kustannuksella tämä säästöjuhla järjestetään? Aivan oikein: maksavien asiakkaiden! Se on lyhytnäköinen strategia, joka syö omaa häntäänsä.
​🗣️ Asiakaspalvelu – Sieltä Mistä Auringonlasku Alkaa? 🌅
​Tämän päivän asiakaspalvelu on säästöjen nollapiste. Se tuntuu olevan paikka, jonne kaikki ongelmat katoavat – eivät ratkea, vaan katoavat byrokratian ja ulkoistamisen syövereihin.
​Muistan ajan, jolloin puhelimeen vastattiin suomeksi ihmisen äänellä, joka tiesi mistä puhui. Nyt? Yhteys tuntuu olevan kuin venäläinen ruletti: odotusta, odotusta, ja kun pääset läpi, olet yhteydessä palveluun, joka voisi sijaita missä tahansa maapallolla. Kommunikaatio on tökkinyt kuin aamukahvin tippuminen vanhasta keittimestä. Tuntuu, että asiani käsitellään Google Kääntäjän kolmannen sukupolven versiolla.
​Ulkoistaminen ja karsiminen on kova sana yritysmaailmassa. Se lupaa tulosta osakkeenomistajille, mutta se ei takaa asiakaskokemusta. Päinvastoin, se usein heikentää sitä. Kun tunne siitä, että asiasi hoidetaan kuin liukuhihnalla, ilman aitoa empatiaa tai ymmärrystä, se on kuolinisku luottamukselle. Asiakas haluaa tuntea olevansa tärkeä, ei vain rivi budjetissa.
​🥂 Karsitut Palvelut – Ei Edes Samppanjaa Synttäreille! 🎂
​Voi niitä aikoja! Lento oli pieni luksushetki. Muistan sen Taxfree-kärryn kolinan käytävällä, mahdollisuuden ostaa jotain pientä itselle tai lahjaksi, tai juuri mainitsemasi samppanjapullo merkkipäivän kunniaksi. Ne olivat niitä pieniä eleitä, jotka tekivät matkasta elämyksen.
​Nyt? Palvelut on karsittu minimiin. Koko lentokokemus tuntuu olevan riisuttu ja karu. Tuntuu, että lentoemäntien ja stuerttien hymytkin ovat säästölistalla, vaikka he yrittävät parhaansa. Kun yritys viestii jatkuvasti, että jokainen sentti on tärkeä, se heijastuu henkilökunnan työskentelyyn ja koko ilmapiiriin.
​Vertaamalla tätä esimerkiksi mainitsemaasi Thomas Cookin/SunClassin palvelukokonaisuuteen, heidän huippuluokan henkilökuntansa ja palvelunsa tuntuu suomalaisen lentoyhtiön tasoon verrattuna nousevan sieltä tuhkasta kuin feenikslintu. On todella surullista todeta, että kotimainen ikoni ei enää pärjää kilpailussa.
​💔 Koko Paketti Murenee – Aurinkomatkoista Oppaisiin
​Karsiminen ei ole jäänyt vain taivaalle. Se on valunut maahan asti, matkanjärjestäjien toimintaan. On harmillista kuulla, että oppaat kohteissa ovat katoavaa kansanperinnettä! Enää ei tapaa toimistolla opasta, kun heitä on vain yksi tai kaksi hoitamassa satoja matkustajia.
​Tämä on se toinen puoli säästökolikosta: henkilökohtaisen kontaktin katoaminen.
​Haluatko neuvoa? Lue netistä.
​Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä chattiin.
​Haluatko juhlistaa? Osta omasta takaa.
​Onneksi, kuten sanoit, lentäjät ovat toistaiseksi pitäneet tasonsa. He ovat viimeinen linnoitus laadulle ja turvallisuudelle, ja toivon sydämeni pohjasta, että heidän ammattitaitonsa ei joudu säästöjen uhriksi. Mutta kuinka kauan korkea laatu kestää, kun kaikki muu lentoyhtiön ympärillä murenee?
​Harmillista, mutta tunne on, että Tjäreborgin kaltaiset toimijat alkavat nousta arvoasteikolla, kun Finnair ja Aurinkomatkat (jotka ovat tiukasti kytköksissä) pyristelevät säästöliiveissään.
​Tämä ei ole vain valitusta, se on surunvalittelu menetetylle tasolle. Se on huoli siitä, että tärkein asia – asiakas – on unohdettu osakesalkkujen kiilto silmissä.
​Oletko sinä kokenut saman? Olenko yksin tässä särkyneen sydämen lentokerhossa? Jaa kokemuksesi ja kerro, missä Finnairin tasonlasku näkyy sinun mielestäsi eniten! 👇